// du läser...

Nyheter

Livsmedelskedjor i Singapore slutar sälja hajfenor

NTUC Fairprice är Singapores största livsmedelsbutikskedjaGoda nyheter att börja det nya året med! Häromdagen gick Singapores största livsmedelsbutikskedja NTUC Fairprice ut med att all försäljning av hajfenor kommer att upphöra i deras butiker senast från och med april i år. Försäljningsstoppet är en följd av allmänhetens ramaskri efter att en representant för hajfensleverantören Thern Da Seafood skrivit en dum kommentar på Facebook.

Det var i torsdags som det oväntade löftet att upphöra med försäljningen av hajfenor publicerades i ett officiellt uttalande på NTUC Fairprices Facebook-sida. Beslutet att sluta sälja fenorna kommer efter att Chris Lee Aik Chye, försäljningschefen på Thern Da Seafood som levererar bland annat hajfenor till Fairprice, skrivit en syrlig kommentar riktad mot dykare på sin Facebook den 17 november 2011. Både Chris Lee och Thern Da Seafood verkar ha tagit bort sina Facebook-konton — vilket man kanske kan förstå — men borta hos Asian Scientist finns i alla fall en skärmdump på kommentaren, som lyder:

Screw the divers! Shark’s fin & Mola Mola will also be launched at all NTUC Fairprice outlets during CNY 2012! Exact date for launching will be out soon!

Med CNY menar han alltså Chinese New Year, då många firar med lyxigare middagar som gärna innehåller ”exotiska” ingredienser såsom hajfenor och mola mola (klumpfisk). Efter detta följde ytterligare kommentarer om att det ”är [hans] jobb att förstöra för dykarna”. Inte helt oväntat blev en hel del människor förbannade när de läste det här. Till slut hade Fairprice fått så mycket skit för leverantörens nedlåtande uttalande att de kände sig tvungna att ta bort hajfenorna ur sortimentet i samtliga av kedjans över 230 butiker. De kommer dessutom att sluta sälja alla andra produkter från Thern Da Seafood, och detta innan årets första kvartal är slut.

Trevligt nog har det här snabbt spridit sig vidare. Redan dagen efter uttalandet från Fairprice berättar en talesman för Carrefour i Singapore att de också kommer att sluta sälja hajfenor när deras nuvarande lager har tagit slut, vilket borde ske innan året har kommit till ända. Det är uppfriskande att Fairprice och Carrefour nu följer i fotspåren efter Cold Storage Singapore, som i oktober 2011 minsann blev den första butikskedjan i landet att anta en ”no shark fin policy”.

Tänk vad en liten kommentar på Facebook kan åstadkomma!